رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد
سرخط خبرها

 تجهیز ۶ بیمارستان مشهد به نظام الکترونیک مراقبت از خون

  • کد خبر: ۱۶۶۴۴
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
 تجهیز ۶ بیمارستان مشهد به نظام الکترونیک مراقبت از خون
در حال حاضر نظام الکترونیک مراقبت از خون در بیمارستان‌های امام‌رضا (ع)، کلینیک ویژه بیمارستان قائم (عج)، شریعتی، دکتر شیخ، اکبر، کامیاب نصب و راه‌اندازی شده است و در بیمارستان هاشمی نژاد نیز در حال حاضر سیستم در حال استقرار است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر هیرادفر، مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طی فرایند‌های نظام هموویژیلانس بررسی‌های لازم برای کاهش عوارض اهدای خون انجام می‌شود تا بیمار دریافت کننده خون با مشکلی پس از دریافت خون روبرو نشود.

دکتر هیراد فر با اشاره به اینکه تمام فرایند اهدای خون به بیمار طی سیستم و روند خاصی انجام می‌شود تا دریافت کننده خون دچار عوارض احتمالی دریافت خون نشود، گفت: سازمان انتقال خون از ابتدایی‌ترین مراحل اهدای خون تا بررسی سلامت خون به روش کراس مچ را انجام می‌دهد و پس از ارسال خون به بیمارستان، خون مورد نظر در ازمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن به بیمار نیازمند تزریق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در تمام بیمارستان‌ها نظام مراقبت از خون (هموویژیلانس) باید فعال باشد تا از عوارض احتمالی اهدای خون به بیمار نیازمند جلوگیری شود، عنوان کرد: سازمان انتقال خون نیز توسط بازرسان خود بر نحوه اجرای این نظام در بیمارستان‌ها نظارت دارد تا بیماری پس از دریافت خون دچار عوارض نشود.

دکتر هیراد فر با بیان اینکه خون اهدایی پس از اعزام به بیمارستان‌ها وارد آزمایشگاه می‌شود و به روش کراس مچ فرایند نگهداری خون در یک سیستم واحد مورد بررسی قرار می‌گیرد، ابراز کرد: تمام این فرایند‌ها تا لحظه تزریق خون به بیمار نیازمند ادامه دارد تا پس از تزریق براساس اطلاعات کامل خون بتوان از عوارض احتمالی مانند تب بالا جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: قبل از استقرار نظام مراقبت از خون تمام این اقدامات به صورت دستی وارد فرم می‌شد، اما با استقرار نظام تمام امور به صورت سیستمی و دقیق ثبت می‌شود.

مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: برخی از بیماران به شکل اورژانسی و نیمه شب نیاز به خون پیدا می‌کردند از همین رو پرستار بخش با سرعت بیشتر و دقت کمتری فرم‌های مربوط به خون را تکمیل می‌کرد، اما به این شکل تمام اطلاعات مربوط به خون به صورت سیستمی ثبت خواهد شد و برای بررسی عوارض اهدای خون اطلاعات کاملی در دست است.

 

اهدای خون با عوارض کمتر

دکتر هیراد فر بیان کرد: با استقرار نظام مراقبت از خون از عوارض تزریق در آینده جلوگیری می‌شود تا اهدای خون به بیمار با عوارض کمتری همراه باشد.

وی بیان کرد: در حال حاضر نظام الکترونیک مراقبت از خون در بیمارستان‌های امام رضا (ع)، کلینیک ویژه بیمارستان قائم (عج)، شریعتی، دکتر شیخ، اکبر، کامیاب نصب و راه اندازی شده است و در بیمارستان هاشمی نژاد نیز در حال حاضر سیستم در حال استقرار است.

دکتر هیراد فر با اشاره به اینکه برای استقرار سیستم هموویژیلانس زیر بنای آموزشی وسیعی نیاز است که از آن جمله می‌توان به آموزش پزشکان، مدیریت، پرستاری، اشاره کرد، گفت: این افراد پس از گذراندن دوره آموزشی گواهینامه هموویژیلانس دریافت می‌کنند و در بیمارستان هاشمی نژاد نیز تا پایان سال این نظام الکترونیک مستقر می‌شود.

مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: پس از استقرار این نظام، واحد بانک خون بیمارستان باید استاندارد‌های لازم را دارا باشد، پرسنل آموش‌های لازم را دریافت کنند و افرادی که به شکلی خدمات می‌دهند باید کارت مخصوص هموویژیلانس داشته باشند، زیرا کوچکترین کوتاهی در این زنجیره باعث متضرر شدن بیمار می‌شود بنابراین تمام هدف و تلاش این سیستم این موضوع است که بیمار از خون سالم استفاده کند و دچار عوارض نشود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->